[R-es] Fwd: weighted random forest

Manuel Mendoza mmendoz@ @end|ng |rom |u|br|ghtm@||@org
Vie Ene 22 17:58:19 CET 2021

Gracias Jesús, sí, haré remuestreos. Yo suelo usar una función que me pasó
un colega:

# A function to generate the equal number of samples (n) for different
classes

bsample <- function(data,cname,n) {
  d <- data[-c(1:nrow(data)),]
  u <- unique(data[,cname])
  for (uu in u) {
    w <- which(data[,cname] == uu)
    if (length(w) >= n) {
      s <- sample(w,n)
    } else {
      s <- sample(w,n,replace=TRUE)
    }
    d <- rbind(d,data[s,])
  }
}

# for your data:
table(data$Clst)
mean<-mean(table(data$Clst))
data <- bsample(data,'Clst',mean) # this takes 100 records for each class
in your dataset
table(data$Clst)

Por si le sirve a alguien, Clst sería la variable objetivo.
En vez de  bsample(data,'Clst',mean) se puede, p.e.,  (data,'Clst', *2**mean)

Manuel