[R-es] Correlación entre X (ordinal) y Y (nomial)

J. Miguel Marin jmmarin en est-econ.uc3m.es
Mar Sep 29 12:57:46 CEST 2009

Hola,
quizás podría valer un coeficiente de asociación entre una variable
cualitativa y otra cuantitativa, asumiendo que la ordinal se puede
considerar como cuantitativa de alguna manera (al estilo del índice de
Likert).

Un coeficiente posible es el coeficiente eta:

"A measure of association that ranges from 0 to 1, with 0 indicating no
association between the row and column variables and values close to 1
indicating a high degree of association. Eta is appropriate for a
dependent variable measured on an interval scale (for example, income)
and an independent variable with a limited number of categories (for
example, gender). Two eta values are computed: one treats the row
variable as the interval variable, and the other treats the column
variable as the interval variable"

O bien en http://faculty.chass.ncsu.edu/garson/PA765/eta.htm

Saludos